Innowację pedagogiczną metodyczno- programową „Gmina Bobowa – moja mała ojczyzna” prowadziłam od września 2024 r. do czerwca 2025 r. w grupie dzieci młodszych – trzy i cztero latków.
Głównym celem innowacji było zapoznanie dzieci z tradycjami i wartościami kulturowymi Gminy Bobowa i jej związku z kulturą narodową. W miesiącu wrześniu 2024 r. na zebraniu z rodzicami przekazałam szczegółową informację dotyczącą wprowadzonej innowacji.
Udało mi się zrealizować wszystkie zaplanowane zadania. Dzieci poznały zabytki Bobowej. 2 października 2024 r. zorganizowałam wycieczkę do Dworu w Jeżowie, 16 października dzieci były w Kościele Św. Stanisława w Wilczyskach gdzie ksiądz proboszcz przybliżył im historię kościoła. W październiku dzieci były na wycieczce w Bobowej zwiedzając Synagogę. Przedszkolaki zwiedziły 24 marca 2025 r. kościół pod wezwaniem Św. Zofii i Wszystkich Świętych miały możliwość również w tym dniu zobaczyć zabytkową kapliczkę Św. Floriana i fontannę z koronczarką Zofią zlokalizowaną na rynku miasta. Na gazetce dla rodziców zorganizowałam wystawę fotograficzną „Tu byliśmy to zobaczyliśmy”. Zagospodarowałam wolne miejsce w sali na stworzenie kącika regionalnego, w którym zalazły się eksponaty związane z kulturą i tradycją gminy, dawne przedmioty codziennego użytku. W trakcie trwania innowacji dzieci spotkały się z koronczarką, artystami zespołu Mała Koronka” oraz panią Basią, która przybliżyła im swoje zabawy z dziecięcych lat. Przedszkolaki uczyły się prostych kroków tanecznych, przyśpiewek i piosenek. Podczas zajęć manualnych dzieci wykonały różnymi technikami prace plastyczne min. Kościółek w jesiennej szacie, koronki, koroneczki, strój ludowy, lalkę szmaciankę Zosie. Zorganizowałam i przeprowadziłam konkurs na najpiękniejszą ludową ozdobę choinkową. Na rodzinnym festynie dzieci zaprezentowały piosenkę „Tam koło Bobowej miasteczka”. W ramach realizowanej innowacji pedagogicznej dzieci wraz z panią wykonały album, dokumentujący ich udział w wycieczkach po najciekawszych miejscach gminy. Znajdują się w nim zdjęcia z odwiedzonych miejsc , a także prace plastyczne, które powstały w trakcie zajęć.
Oceny wprowadzonej innowacji dokonałam na podstawie bezpośredniej obserwacji dzieci ich zaangażowania, rozmów, wyników konkursu, analizę prac i wytworów dziecięcych oraz ankiety ewaluacyjnej skierowanej do rodziców.
Karolina Adamczyk
Najnowsze komentarze